Plan marketingowy - klient i rynek
Jakość działań marketingowych prowadzonych przez firmę określa stopień jej sukcesu lub porażki. Istotnym elementem skutecznego marketingu jest znajomość upodobań, oczekiwań a nawet antypatii potencjalnych klientów. Dzięki identyfikacji tych elementów można opracować strategię i plan marketingowy pozwalające rozwinąć i zaspokoić potrzeby klientów.
Plan marketingowy, oparty na założeniach strategii marketingowej firmy powinien odpowiadać na takie pytania, jak na przykład:
- Kim są nasi klienci?
- W jaki sposób damy się poznać naszym klientom?
- Jak wygląda proces zamówienia produktu lub usługi w naszej firmie?
- Jak wygląda proces zakupu w naszej firmie?
- Jakie są parametry naszego rynku (branży) i grup docelowych?
- Jaka jest wielkość naszego rynku i czy gwarantuje rozwój firmie?
- Jakimi sposobami firma utrzyma i zwiększy swój udział w rynku?
Funkcjonowanie firmy bez jasno określonego planu marketingowego ogranicza skuteczność kierowania sprzedażą, powoduje brak odpowiedniej komunikacji z klientami, wpływa na niespełnianie potrzeb klientów oraz ogranicza możliwość kształtowania ich zachowań.
Firma zorientowana rynkowo, z przygotowanym profesjonalnym planem działań marketingowych, może nie tylko rozpoznać popyt i właściwie reagować (np. publikując odpowiednią ofertę), ale również aktywnie kształtować potencjał swego rynku i preferencje klientów. Brak wyraźnego programu działań marketingowych i obowiązków przysparza wiele niepokoju i nieprzewidzianych problemów.
Odpowiedni plan marketingowy zapewnia klientom dobrą ofertę i obsługę. Dzięki planowaniu firma z kolei uświadamia sobie gdzie jest, dokąd podąża i w jaki sposób może tam dotrzeć.
Plan marketingowy odzwierciedla strategię marketingową i sposób jej realizacji krok po kroku w okresie krótkoterminowym. Te małe kroki (zadania) przynoszą firmie efekty zgodne z oczekiwaniami i wyznaczonymi celami.
[wycięte]
________________________________________________
Fragment z podręcznika szkoleniowego.
Zapraszamy po więcej na szkolenie: