Plan marketingowy - klient i rynek

Jakość działań marketingowych prowadzonych przez firmę określa stopień jej sukcesu lub porażki. Istotnym elementem skutecznego marketingu jest znajomość upodobań, oczekiwań a nawet antypatii potencjalnych klientów. Dzięki identyfikacji tych elementów można opracować strategię i plan marketingowy pozwalające rozwinąć i zaspokoić potrzeby klientów.

Plan marketingowy, oparty na założeniach strategii marketingowej firmy powinien odpowiadać na takie pytania, jak na przykład:

  • Kim są nasi klienci?
  • W jaki sposób damy się poznać naszym klientom?
  • Jak wygląda proces zamówienia produktu lub usługi w naszej firmie?
  • Jak wygląda proces zakupu w naszej firmie?
  • Jakie są parametry naszego rynku (branży) i grup docelowych?
  • Jaka jest wielkość naszego rynku i czy gwarantuje rozwój firmie?
  • Jakimi sposobami firma utrzyma i zwiększy swój udział w rynku?

 

Plan marketingowy - klient i rynek

Funkcjonowanie firmy bez jasno określonego planu marketingowego ogranicza sku­teczność kierowania sprzedażą, powoduje brak odpowiedniej komunikacji z klientami, wpływa na niespełnianie potrzeb klientów oraz ogranicza możliwość kształtowania ich zachowań.

Firma zorientowana rynkowo, z przygotowanym profesjonalnym planem działań marketingowych, może nie tylko rozpoznać popyt i właściwie reagować (np. publikując  odpowiednią ofertę), ale również aktywnie kształtować potencjał swego rynku i preferencje klientów. Brak wyraźnego programu działań marketingowych i obowiązków przysparza wiele niepokoju i nieprzewidzianych problemów.

Odpowiedni plan marketingowy zapewnia klientom dobrą ofertę i obsługę. Dzięki pla­nowaniu firma z kolei uświadamia sobie gdzie jest, dokąd podąża i w jaki sposób może tam dotrzeć.

Plan marketingowy odzwierciedla strategię marketingową i sposób jej realiza­cji krok po kroku w okresie krótkoterminowym. Te małe kroki (zadania) przynoszą firmie efekty zgodne z oczekiwaniami i wyznaczonymi celami.

[wycięte]

________________________________________________

Fragment z podręcznika szkoleniowego.

Zapraszamy po więcej na szkolenie: 

"Zintegrowana komunikacja marketingowa na rynku B2B"

"Jak napisać plan marketingowy"