Jak prowadzić skuteczne działania marketingowe
Prowadzenie skutecznej działalności marketingowej w firmie wymaga od specjalistów połączenia wielu różnych elementów. Bez względu na umiejętności i zasoby organizacyjne, zawsze warto mieć na uwadze spełnienie poniższych warunków.
Najważniejszym i najbardziej oczywistym wydaje się wyznaczenie i przyjęcie do realizacji właściwej strategii biznesowej, marketingowej i wizerunkowej (public relations). Dobrze przy tym pamiętać, aby oprzeć strategię marketingową na możliwości zaspokajania potrzeb klientów oraz osiąganiu pewnego i długookresowego zysku.
Przygotowanie strategii marketingowej wiąże się z przeprowadzeniem badań marketingowych, które wnoszą do zaplecza marketingowego znajomość potrzeb w grupie docelowej. Etapy analizy marketingowej, z kolei, umożliwiają m.in. ustalenie udziału w rynku, wielkości sprzedaży i kosztów umożliwiających osiąganie zysków. Ocenie osiągnięć należy poddawać nie tylko to, co zostało zrealizowane, ale również porównanie tego z działaniem konkurencji.
Istotne jest zrozumienie i przekonanie klientów, że dobry produkt nie może być równoznaczny z niska ceną. Warto trzymać się zasady, że „ile zapłacisz, tyle otrzymasz”.
Duże znaczenie ma rozpoznanie otoczenia konkurencyjnego, czynników którymi poszczególne organizacje wyróżniają się na rynku.
Rozpoznanie bliskiego i dalszego otoczenia pozwala ustalić możliwe szanse i sposoby unikania zagrożeń.
Skuteczny marketing to ciągłe zwiększanie efektywności i wykorzystywanych zasobów firmy (organizacji) poprzez eliminowanie zbędnych kosztów i unikanie strat, do czego można doprowadzić nieprzygotowanymi działaniami na rynku. Poza marketingowymi analizami syntetycznymi, trzeba pamiętać o szybkim i trafnym reagowaniu na zmiany w otoczeniu rynkowym, wyróżniać się kreatywnym myśleniem oraz nowatorskimi działaniami umożliwiającymi uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
[wycięte]
________________________________________________
Fragment z podręcznika szkoleniowego.
Zapraszamy po więcej na szkolenie: