Zastrzeżenia ze strony klienta to znak jego zainteresowania ofertą. Tak!
Twoje zadanie polega na rozszyfrowaniu przyczyn, które powodują wahanie klienta przed podjęciem pozytywnej edycji o zakupie. Eliminowanie obiekcji i doprowadzenie do zakupu to podstawowe i główne zadanie handlowca. Oczywiście musisz być do tego wyśmienicie przygotowany.
Znasz swoją firmę, doskonale znasz oferowane przez siebie produkty i usługi. Bez względu na to ile czasu pracujesz na swoim stanowisku, musisz być wyśmienicie przygotowany na radzenie sobie z obiekcjami potencjalnych klientów. Staraj się zawsze interpretować obiekcje jako pytania, dzięki którym możesz pełniej uargumentować swoją ofertę i podać szczegółowe informacje dopełniające i eliminujące postawione zastrzeżenie.
Nie obawiaj się obiekcji. To najlepszy moment do zdobycia zaufania. W rozmowie staraj się o atmosferę zachęcającą do zgłaszania uwag przez potencjalnego klienta, następnie traktuj je uprzejmie. Nawet, jeśli to kolejna ta sama uwaga w dniu dzisiejszym, jaka słyszysz, zawsze stwarzaj wrażenie, że jest ważna. Ułatw mu to zadanie poprzez swoją przyjazną reakcję. Warto, abyś pochwalił klienta za niecodzienną uwagę. Nigdy nie dopuszczaj do kłótni z klientem.Zawsze do końca wysłuchaj uwagi klienta. Gdy skończysz, nie odpowiadaj natychmiast i bez namysłu. Zadaj pytanie w stylu „Co konkretnie ma Pan/Pani na myśli”?
Wykaż przy tym zainteresowanie i realną troskę o obawę klienta. Nie możesz dopuścić do sytuacji, gdy nie będziesz potrafił uporać się ze standardowymi/najczęstszymi zastrzeżeniami. Na te sytuacje przygotujesz się w dalszej części szkolenia (tu, w następnych podrozdziałach).
[wycięte]
Obiekcje klientów są zatem dobrym symptomem zainteresowania ofertą.
Spotkasz się z nimi w każdym procesie sprzedażowym. Ważne, abyś był na wszystkie możliwie jak najlepiej przygotowany. Konkretne przykłady obiekcji zostały opisane w dalszej części w rozdziale „Obiekcje klientów”, w którym poznasz zalecenia jak sobie z nimi radzić. Wspomniany rozdział został przygotowany specjalnie w ramach rozwinięcia zagadnienia poruszanego w tym podrozdziale. Z tego względu w tym momencie zajmiemy się ogólnym podejściem do tego etapu procesu sprzedaży.
Powody zastrzeżeń ze strony potencjalnego reklamodawcy:
nie zna tytułu,
nie ma możliwości porównania,
nie jest pewien swoich potrzeb,
nie ma dobrych doświadczeń z podobnymi działaniami
nie ma argumentów przemawiających za pozytywną decyzją
[wycięte]
Bez trudu widać, że obiekcje powstają, gdy czegoś brak. Zdarza się, że nawet jeśli pierwsze trzy etapy procesu sprzedaży zostaną przez Ciebie poprowadzone wyśmienicie, klient i tak się waha. W takiej sytuacji, jako profesjonalny handlowiec, możesz jedynie przekonać go eliminując stawiane zastrzeżenia.
Nigdy nie wyjawiaj rozczarowania i nie krytykuj. Nie zaprzeczaj wprost postawionemu zastrzeżeniu. Znajdź punkt wspólny, w którym obydwoje wyrażacie zgodę, a następnie eliminuj zastrzeżenie. Jeśli trudno będzie to zrobić, przed rozwianiem wątpliwości zawsze możesz pochwalić za trafna uwagę lub interesujący punkt widzenia.
Na tej zasadzie rozwiewaj obiekcje.
[wycięte]
Reklama u Was jest droższa niż u konkurencji. – Takie stwierdzenie możesz odczytać jako...
W trakcie eliminowania zastrzeżeń należy unikać m.in.:
[wycięte]
Chociaż to Ty rozwiewasz wątpliwości klienta, musisz jednak pozwolić mu mówić przez 2/3 czasu. Zadawaj pytania sugerujące, dzięki którym naprowadzisz klienta na odpowiedni sposób myślenia. Argumentując zawsze wspieraj się korzyściami wynikającymi dla klienta.
_______________________________________
Fragment pochodzi z materiałów do szkolenia Sprzedaż powierzchni reklamowych.