Definicja, czyli czym jest marketing
Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu podaje następującą definicję:
Marketing to planowanie i realizowanie koncepcji, produktów, cen, promocji oraz dystrybucji pomysłów, produktów i usług w celu doprowadzenia do wymiany zapewniającej satysfakcję nabywcom i osiąganie celów przedsiębiorstwu.
Peter Drucker definiuje marketing jako:
Marketing to menedżerskie zadanie rozpoznawania, uprzedzania i zaspokajania potrzeb klienta w sposób zapewniający jego satysfakcję i przynoszący zysk, ponieważ celem przedsiębiorstwa jest zdobywanie i utrzymanie klientów na wytwarzane towary i wykonywane usługi.
Philip Kotler wyznaczył dwie definicje pojęcia marketingu:
Definicja społeczna:
Marketing jest procesem społecznym, dzięki któremu jednostki lub grupy otrzymują to, czego potrzebują i chcą, poprzez kreowanie, oferowanie i swobodną wymianę produktów i usług.
Definicja zarządu organizacji:
Marketing jest sztuką sprzedawania produktów. Marketing jest zwykle postrzegany jako kreowanie, promocja i dostarczanie towarów i usług konsumentom i organizacjom.
W praktyce marketing jest procesem służącym do:
- definiowania otoczenia rynkowego organizacji,
- określenia ilościowego potrzeb grup konsumentów (segmentacji na tych rynkach),
- określania wartości przedsięwzięcia zaspokajającego potrzeby klientów,
- komunikowania wartości przedsięwzięć wszystkim pracownikom w organizacji odpowiedzialnym za jej dostarczenie klientom, a także biorącym udział w jego zakupie,
- spełniania właściwej funkcji służącej przekazaniu wartości przedsięwzięć do wybranego segmentu rynku,
- monitorowania wartości aktualnie dostarczanych na rynek.
________________________________________________
Fragment z materiałów szkoleniowych. Zapraszamy po więcej na szkolenie: