Komunikacja marketingowa
Pojęcie komunikacji marketingowej można zamknąć w słowach - wymiana informacji między firmą a otoczeniem rynkowym.
Komunikacja marketingowa, w szczególności zintegrowana, obejmuje:
- komunikowanie otoczeniu wartości firmy w prowadzonych działaniach marketingowych,
- komunikację wewnątrz firmy,
- kształtowanie tożsamości firmy, czyli cech wyróżniających,
- partnerskie reagowanie na informacje płynące z otoczenia.
Najbardziej skuteczna jest zintegrowana komunikacja marketingowa (ang. Integrated Marketing Communications) polegająca na tworzeniu i wdrażaniu różnorodnych programów komunikacji z odbiorcami przekazu.
Komunikacja marketingowa może być formalna i nieformalna.
Komunikacja formalna to działania promocyjne, w których przekaz informacji odbywa się przez reklamę, promocje bezpośrednią, sales promotion (działania bezpośrednio wspierające sprzedaż), public relations i akwizycję. Przekaz informacji w komunikacji nieformalnej następuje m.in. poprzez produkt, opakowanie, cenę, warunki sprzedaży, lokalizację i identyfikacje wizualną firmy, zachowania i kompetencje pracowników, pocztę pantoflową, działania społeczne i sponsorskie.
Komunikaty mogą być związane:
- z firmą (misja, cele rynkowe, strategie, elementy konkurencyjności, sposób zarządzania, udział w rynku, wyniki finansowe, historia firmy).
- z zasobami ludzkimi (kompetencje kadry kierowniczej, kluczowych pracowników, relacje z partnerami, współpracownikami).
- z zasobami firmy, technologiami, produktami, usługami (środki, technologie wytwarzania (produkcji), produkty, opis kluczowych dostawców).
- z metodami i warunkami sprzedaży (cena, warunki płatności, dostępność produktów i usług, kanały dystrybucji)
- z referencjami (informacje o klientach, opinie klientów, same referencje)
________________________________________________
Fragment z materiałów szkoleniowych. Zapraszamy po więcej na szkolenie: